18.10.13

Πρόσβαση στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και οι βαθμοί του Λυκείου

νέο σύστημα εισαγωγής, Κέντρο Μελέτης, νέο σύστημα εισαγωγής στη τριτοβάθμια εκπαίδευση
Σύμφωνα με το νέο τρόπο λειτουργίας του Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, οι βαθμοί προαγωγής της Α΄, Β΄ Λυκείου καθώς και ο βαθμός απόλυσης της Γ΄ Λυκείου προσμετρούν στην αξιολόγηση για την εισαγωγή των μαθητών.

Μεγάλη σημασία βέβαια συνεχίζουν να έχουν οι επιδόσεις στα τέσσερα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Οι μαθητές πλέον διεκδικούν την εισαγωγή στην σχολή της πρώτης τους επιλογής με 5 βαθμούς. Αυτούς των τεσσάρων Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων και τον 5ο βαθμό που προκύπτει από τις επιδόσεις τους καθ' όλη τη διάρκεια του Λυκείου, αυτός ονομάζεται Βαθμός Προαγωγής & Απόλυσης (Β.Π.Α.).

Ο Β.Π.Α. προκύπτει κατά 20% από το βαθμό προαγωγής της Α΄ Λυκείου, κατά 35% από το βαθμό προαγωγής της Β΄ Λυκείου και τέλος κατά 45% από το βαθμό απόλυσης της Γ΄ Λυκείου. Οι βαθμοί όμως προαγωγής κατά τη διάρκεια του Λυκείου καθώς και ο βαθμός απόλυσης προσαρμόζονται στους βαθμούς των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων. 

Συγκεκριμένα:
  • Αν ο βαθμός απόλυσης ή ο βαθμός προαγωγής σε κάποια τάξη είναι πάνω από μία μονάδα από το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων τότε ο βαθμός αυτός προσαρμόζεται προς τα κάτω ώστε να απέχει το πολύ μία μονάδα από το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.
  • Αν ο βαθμός απόλυσης ή ο βαθμός προαγωγής σε κάποια τάξη είναι κάτω από το μέσο όρο των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων τότε αυτός προσαρμόζεται προς τα πάνω κατά μία το πολύ μονάδα, χωρίς να υπερβεί όμως το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.
Ο  Β.Π.Α. προκύπτει:
  • πολλαπλασιάζοντας τους αναπροσαρμοσμένους τελικούς βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με 0,2 της Α΄ Λυκείου, 0,35 της Β΄ Λυκείου και 0,45 της Γ΄ Λυκείου. 
  • Το άθροισμα αυτών των γινομένων διαιρείται με 2 και το στρογγυλοποιείται στο 3ο δεκαδικό ψηφίο.
Το πόσο σημασία έχουν ή όχι οι βαθμού του Λυκείου στην εισαγωγή του μαθητή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορεί να φανεί στα παρακάτω παραδείγματα:

Θα διαβάζω μόνο στη  Γ'  Λυκείου...

Ο μαθητής Α αποφάσισε να διαβάσει και να προσέξει τους βαθμούς του στο σχολείο μόνο στη Γ΄ Λυκείου και μαθητής Β προσέχει το διάβασμά του και στις 3 τάξεις. Και οι δύο έχουν ακριβώς τα ίδια αποτελέσματα στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα  μαθήματα


και οι όποιες διαφορές τους εντοπίζονται μόνο στους βαθμούς προαγωγής και απόλυσης του Λυκείου, οι οποίοι και έχουν προσαρμοστεί με βάση το μέσο όρο των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων που ήταν: 18










Για τον μαθητή Α έγινε προσαρμογή σε όλους τους βαθμούς προαγωγής και στο βαθμό απόλυσης κατά ένα βαθμό παραπάνω. 

Έτσι ο μαθητής Α διεκδικεί θέση στη σχολή πρώτης του προτίμησης με γενικό μέσο όρο και των 5 βαθμών* : 17,374 και ο μαθητής Β με: 18,139.





Το παρακάτω είναι συγκριτικά, το τελικό αποτέλεσμα:



Με ενδιαφέρει υψηλόβαθμη σχολή αλλά θα δώσω όλες μου τις δυνάμεις στη Γ΄ Λυκείου...

Δύο παραδείγματα μαθητών που γράφουν το ίδιο ακριβώς στις πανελλαδικές αλλά έχουν διαφορετική πορεία στο Λύκειο. Ο μαθητής Α που δίνει όλες του τις δυνάμεις στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και ο μαθητής Β που μελετά από την αρχή μεθοδικά.

Στις πανελλαδικές και οι δύο: 



Η προσαρμογή των τελικών βαθμών κάθε τάξης θα γίνει με το Μ.Ο.: 18,8:




Ο μαθητής Α διεκδικεί την εισαγωγή στη σχολή της πρώτης του επιλογής με γενικό μέσο όρο των 5 βαθμών* : 18,309 ενώ ο μαθητής Β με: 18,915



έτσι τελικά συγκριτικά οι επιδόσεις:


Η σχολή που θέτω ως στόχο δεν έχει υψηλά μόρια, οι πανελλαδικές μου αρκούν για να περάσω...

Πάλι με τις ίδιες βαθμολογίες στις Πανελλαδικές δύο μαθητές όπου ο μαθητής Α θα ασχοληθεί μόνο για τη Γ΄ Λυκείου ενώ ο Β θα το προσπαθήσει από την αρχή.

Οι βαθμολογίες στις Πανελλαδικές:

Ο Μ.Ο. στα Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα ήταν 14,3 οπότε οι προσαρμογές των τελικών βαθμών των τάξεων του Λυκείου έχουν ως εξής:


Η προσαρμογή των βαθμών του μαθητή Α έγινε προσθέτοντας μία μονάδα παραπάνω και  στους 3 βαθμούς του Λυκείου, ενώ στο Β μαθητή οι βαθμοί της Β΄ και Γ΄ Λυκείου περικόπηκαν στο 15,3 ώστε να απέχουν ακριβώς μία μονάδα παραπάνω από το Μ.Ο. των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.

Ο μαθητής Α διεκδικεί τη θέση στη σχολή της επιλογής του με γενικό μέσο όρο και των 5 βαθμών* : 13,980 ενώ ο μαθητής Β με: 14,444:


η τελική εικόνα των μαθητών:

 

Τι κερδίζω αν έχω βαθμούς στις τάξεις πάνω απ' αυτούς των Πανελληνίων;

Μαθητής Α παίρνει στις τάξεις του Λυκείου τελικούς βαθμούς όσο περίπου γράφει και στα 4 Πανελλαδικά μαθήματα, ενώ μαθητής Β γράφει Πανελλήνιες τους ίδιους βαθμούς αλλά τις τάξεις του Λυκείου παίρνει βαθμούς κατά μία μονάδα μεγαλύτερους:

Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα:


Οι βαθμοί στις τάξεις:


Οι βαθμοί στη Α΄ και Β΄ Λυκείου του πρώτου μαθητή προσαρμόζονται προς τα πάνω αλλά μέχρι το μέσο όρο των Πανελλαδικών εξεταζόμενων μαθημάτων, ενώ του μαθητή Β στην Α΄ και Γ΄ Λυκείου προσαρμόζονται προς τα κάτω ώστε να απέχουν μία μονάδα το πολύ από τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Τελικά ο μαθητής Α διεκδικεί θέση στη σχολή προτίμησής του με γενικό μέσο όρο των 5 μαθημάτων*: 18,420 ενώ ο μαθητής Β με: 18,620.


η τελική συγκριτική εικόνα τους:


Γενικό Συμπέρασμα

Με το νέο σύστημα αν θέλει κάποιος μαθητής να ξεκινήσει τις Πανελλαδικές εξετάσεις στη καλύτερη δυνατή θέση, να αντλήσει δηλαδή το μέγιστο των μορίων που θα μπορούσε, θα πρέπει και στις 3 τάξεις του Λυκείου να έχει τελικούς βαθμούς κατά μία μονάδα μεγαλύτερους από το Μ.Ο. των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων που θα γράψει. 

Κανένα μάθημα δεν είναι λιγότερο σημαντικό όσο αφορά πλέον τις επιδόσεις των μαθητών σ' αυτό. Εντούτοις όμως τα μαθήματα που κάποιος μαθητής θα εξεταστεί Πανελλαδικά θα πρέπει να τα κατέχει σε βάθος. Θα πρέπει σ αυτά τα μαθήματα να έχει δυνατές βάσεις, να έχει εμπεδώσει βασικές έννοιες από τις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου, γιατί η ύλη αυτών των μαθημάτων θα είναι αρκετά διευρυμένη σε σχέση με το τωρινό σύστημα, όπως μαρτυρά από τώρα το πλήθος των ωρών διδασκαλίας στη Γ΄ Λυκείου γι αυτά τα μαθήματα. 


  * ο γενικός μέσος όρος δεν αποτελεί κριτήριο για την εισαγωγή του μαθητή. Για τον υπολογισμό των μορίων λείπει ακόμα ο συντελεστής βαρύτητας για το μάθημα αυξημένης βαρύτητας καθώς και ο τελικός αλγόριθμος υπολογισμού των μορίων